Caracteristici personale, potrivite pentru a lucra în domeniu:
- Expresivitatea verbală – Abilitatea de a comunica informaţiile şi ideile prin viu grai astfel încât ceilalţi să înţeleagă
- Claritatea vorbirii – Abilitatea de a vorbi clar astfel încât ceilalţi să înţeleagă
- Înțelegerea verbală – Abilitatea de a asculta și de a înțelege informațiile și ideile prezentate prin viu grai
- Recunoaşterea vorbirii altor persoane – Abilitatea de a identifica şi înţelege discursul altei persoane
- Instruire – Învăţarea altor persoane cum să facă anumite lucruri.
- Vorbire – Discutarea cu alte persoane pentru a transmite cât mai eficient informaţiile necesare.
- Strategii de învăţare – Selectarea şi utilizarea metodelor şi procedurilor potrivite de instruire pentru situaţia în care trebuie asimilate noi cunoştinţe.
- Ascultare activă – Oferirea unei atenţii complete la ceea ce au de spus alte persoane, investirea timpului necesar pentru a înţelege argumentele prezentate, punerea de întrebări atunci când este necesar, şi capacitatea de a nu-i întrerupe pe ceilalţi în momente nepotrivite.
Caracteristici de personalitate
Auto-control – menţinerea auto-controlului, păstrarea emoţiilor în echilibru, controlarea nervilor, şi evitarea comportamentului agresiv, chiar şi în situaţii dificile
Cooperare – capacitatea de a fi plăcut cu ceilalţi şi demonstrarea unei atitudini de bună-creștere şi cooperante
Grija pentru alte persoane – sensibilitate la nevoile şi sentimentele celorlalţi, şi a fi înţelegător şi dornic de a ajuta
Respectarea obligaţiilor – a fi un om pe care ceilalţi se pot baza, serios, şi care îşi respectă obligaţiile
Profesia presupune un profil de interese ocupaționale (Holland), cu următoarele caracteristici: SAC
Social (de susținere) – deprinderi verbale și interpersonale; preferă activități care implică informarea, pregătirea, grija pentru alte persoane; asimilează competențe în stabilirea unei bune relaționări cu alte persoane.
Artistic (estetic) – preferă relaționarea personală indirectă printr-o autoexprimare proprie mediului artistic; preferințele sale sunt axate pe activități nestructurate care presupun manipularea materialelor pentru a crea forme artistice noi; achiziționează competențe artistice în domeniul muzical, lingvistic, al artelor plastice, literaturii; îi displac activitățile ordonate, administrative, sistematizate.
Convențional (conformist) – preferă activitățile care se desfășoară după reguli bine stabilite; alege de obicei, rolurile de subordonat; preferă activitățile care solicită manipulări ordonate și sistematizate a datelor, echipamentelor, organizând informațiile utilizate pentru atingerea scopurilor sale profesionale; îi displac activitățile nestructurate, dezordonate și artistice.